martes, 18 de diciembre de 2012

Les fonts de Barcelona i les seves llegendes Part 1

Hem explicat ja en altres ocasions que el subsòl de Barcelona està creuat per cursos d'aigua que baixen de la serra de Collserola i que desemboquen al mar. Amb la urbanització de la plana barcelonina, aquests cursos d'aigua han passat a formar part de la xarxa del clavegueram.
Però aquí i allà, i com un valor incalculable pels habitants de la ciutat, brollen fonts i pous que nodreixen d'aigua fresca i apaguen la set dels barcelonins. I moltes d'aquestes fonts tenen la seva llegenda, la seva història i la seva personalitat.


V.


Explica una llegenda centenària que sota la ciutat antiga hi ha un riu subterrani. Un curs d'aigua que forma una cova secreta per la que és possible, fins i tot, caminar. Que servia d'amagatall en setges i guerres, i que era com una mena de passadís secret que utilitzat per entrar i sortir de la ciutat en l'època en què Barcelona estava envoltada de muralles, sense ser vist ni aturat.
Diu la mateixa llegenda que el riu nodreix els pous i les fonts de la ciutat antiga. El cert és que al segle XIX hi havia comptabilitzats més de vuit-cents pous a tota la ciutat.  Pous i fonts que han passat a la història.

- La Font del Gat: Molts coneixereu la coneguda cançó popular: "Baixant per la font del gat, una noia i un soldat". De fet la del Gat és una de les fonts que brollen a la muntanya de Montjuïc, fruït de les aigües subterrànies que hi ha al subsòl de la muntanya. Per la seva proximitat a la ciutat va ser molt coneguda i popular. Hi ha referències a una Font d'Horaci en l'època de la Bàrcino romana, i una "Font del Grat", durant l'Edat Mitjana, possible orígen del nom definitiu. Va ser sobre tot a finals del segle XIX i principis del XX quan la font va viure la seva època de màxim esplendor. De fet, els ornaments actuals que envolten la font data de l'any 1918, i són conegudes les trobades que s'hi feien a principis de segle per ballar i menjar.

L'aigua de la font raja de la boca d'un inquietant gat
Les fonts eren, en aquella època, l'espai d'esbarjo pels barcelonins del moment, que sense cotxe ni segona residència, buscaven activitats a l'aire lliure pels caps de setmana. La cançó que l'ha fet tan coneguda porta per títol "La Marieta de l'ull viu", i hi ha certa controvèrsia a l'hora de determinar la seva procedència. En tot cas ens podem imaginar fàcilment les vessants suaus de Montjuïc, amagades per la vegetació, i els dos amants, o potser només amics que festejaven, tot baixant de la font del gat…

- La Font màgica de Montjuïc: No marxem de la muntanya. Estem a l'any 1929, la segona exposició universal que acull Barcelona és una veritable revolució per a la ciutat, que creix en nombre d'habitants, i també s'urbanitzen alguns dels seus espais, com tot l'entorn de la plaça Espanya i la falda de la muntanya de Montjuïc. Allà s'alçaven les quatre columnes que Puig i Cadafalch enderrocades just un any abans de l'exposició per la dictadura de Primo de Rivera.
La font de Montjuïc és obra de Carles Buigas, i naixia ja com un joc d'aigua i llum que era realment una veritable atracció per l'època. La construcció és molt interessant sobre tot pel complex sistema de canonades i passadissos que discorren sota la mateixa font amb les immenses màquines encarregades de bombejar l'aigua. Fins fa pocs anys el sistema encara conservava molts dels elements originals. Va ser un dels referents principals de les olimpíades de l'any 1992 i actualment és una de les atraccions principals de la ciutat de Barcelona. Malgrat la seva fama, la font en sí no te res a veure amb les aigües originals del subsòl de la ciutat sinó que es nodreix de la xarxa artificial.

 Font de Canaletes: És la font per excel·lència de la ciutat. Aquesta sí que té una història ben nodrida. Està just al capdamunt de La Rambla i les seves aigües baixaven de Collserola . De fet l'emplaçament exacte de la font en èpoques passades no era estrictament el d'avui dia, sinó que es trobava a l'interior d'un edifici. Una de les portes de la ciutat medieval estava just al capdamunt de La Rambla, per tant la font es trobava també en una zona estratègica de la ciutat.
Existeix la llegenda que tots aquells qui beuen d'aquesta font tornaran a la ciutat algun dia, quedant emmirallats per la seva bellesa eterna. Fins i tot hi ha qui parla d'un fantasma, un espectre que va quedar atrapat per sempre en la seva aigua, i que de tant en tant es deixa veure vagant per la part alta de La Rambla.
Sigui com sigui, l'aigua de Canaletes sempre ha estat ben valorada pels barcelonins, que feien llargues cues - hi ha fotografies de principis del segle XX que ho testimonien - per agafar aigua d'aquella captació. De fet aquestes cues van ser aprofitades per algun emprenedor de l'època, que va muntar una petita parada on venia anissos i aiguardents. Era costum del moment beure aigua de font acompanyada d'aquests anissos, una costum que va sobreviure a les fonts i "merenderos" de Collserola - de les Planes, per exemple - fins als anys vuitanta del segle passat.


Fent cua a la font de Canaletes. Foto: Camilayelarte

La Font de Canaletes també és protagonista, però, d'un altre tipus de trobada que no te res a veure amb les propietats fantàstiques de la seva aigua. Les celebracions del Barça en aquest indret es remunten als inicis del mateix club, o gairebé. El cas és que el per què de la tradició té a veure amb la impossibilitat dels aficionats per saber, en temps real, com anaven els partits del seu equip i dels rivals. En aquells primers anys del segle XX no hi havia ràdio ni televisió, i per tant, calia esperar hores a que sortissin les edicions de la premsa escrita. Just davant de Canaletes hi havia la redacció del diari La Rambla, i mentre es jugaven els partits, s'anotaven en una gran pissarra l'evolució dels resultats. Sembla que els primers culers anaven a veure aquesta pissarra i es devien alegrar molt quan l'equip guanyava. Ho celebraven allà mateix, als voltants de la font de Canaletes. 
Diuen les cròniques que fins als anys 30 era habitual veure als aficionats concentrats davant de Canaletes esperant a què allò que hi havia escrit a les pissarres canviés per bé o per mal. Quan per fi la ràdio va acostar els resultats i la narració dels partits a tots els habitants de Barcelona, els culers no van perdre la tradició i van seguir celebrant els seus títols i victòries al voltant de la font.

Un altre dia dedicarem una estona a parlar de les fonts de Collserola, enigmàtiques també, amb noms com La Budellera, la Font de l'Estrangulador, o la Font Groga. Aquestes, però, són més solitàries, lluny de les celebracions esportives, però plenes de misteri i llegendes que descobrirem.


Si us agraden les històries que expliquem, feu "M'agrada" al facebook de la novel·la: www.facebook.com/totselsnomsdebarcelona


Tots els noms de Barcelona recull la llegenda del "Riu de Sota", la cova subterrània que nodreix totes aquestes fonts i que fan de l'aigua de la ciutat un dels elements màgics més intrigants i misteriosos. Descobriu el secret a www.totselsnomsdebarcelona.com

1 comentario:

  1. Quisiera aportar algún dato sobre la Font del Gat. Desde hace varios lustros estoy recompilando escrituras de una parte de la petita burgesía de Barcelona. Mi página donde voy añadiendo todas las escrituras se llama "monacodebacardi". EN el año 1776, Antonio Nadal de Casanovas que era un adroguer, comerciante con parcicipación en diferentes necocios, compró en publica subasta a los herederos Vendanent el antiguo Convento de Caputxins de Santa Madrona. Entre las diversas partidas había una mojada que contenía "La FOnt del Gat". Esta escritura es de fecha 8 de marzo de 1776. El heredero de Antonio Nadal fue su hijo Antonio Nadal y Darrer, también grande comerciante, con varias corredurías de cambio, una fabrica de indianas, almacenes abiertos, y en un almacen te tenía en la calle Estrella cunto con les Tapies, montó una sala de baile que se llamó "La Patacada". Al morir, legó sus bienes a su primogénito que fué Antonio Nadal y Vicens. Este durante el Trienio liberal, en el que su cuñado Cayetano Galup desde Ayuntamiento Constitucional de Bcn, fué uno de los que al acabar el trienio padeció persecución. En dicho trienio, Antonio compró el Monasterio de Sant Cugat, el dinero fué para la causa de Espoz y Mina. Las escrituras de tal compra durante ciertos años no se pudieron tener, pero al morir Antonio sin descendencia legó la mayor parte de su fortuna a su sobrina Rosa y a los hijos del primer matrimonio de esta, salvo el Monasterio que lo legó a otras personas y un par de propiedades mas. Rosa Nadal y Dodero era la hija del hermano de Antonio; Manuel. Éste murió al poco de casarse con Virginia Dodero Montobbio. Rosa se casó con 17 años con Luis Sagnier i Vidal. De este matrimonio quedaron tres hijos. Con 25 años y viuda se casa nuevamente con el primo y socioo de su marido; José mMignon y Bonfils, de este matrimonio queda un hijo, pero este no llega a edad de testar. Con 27 años viuda nuevamente, se casa con Erasmo Gassó y de Janer, de este matrimonio quedan tres hijos. El grueso de los bienes Nadal pasaron a la parte Sagnier, por lo que, parte de los terrenos de Montjuic los heredan los Sagnier. Julio-C. García C.

    ResponderEliminar