V.
L'espiritisme
va agafar força a finals del segle XIX i principis del XX a tota Europa. Es va
convertir, fins i tot, en una mena d'afició o joc que practicaven les classes
benestants, avorrides de les seves distraccions habituals i que buscaven una
mica d'aventura. La Oui Ja era la pràctica més estesa per la seva senzillesa: un tauler amb lletres i números i un got o peça de vidre que hauria de lliscar
pel tauler enviant un missatge des del més enllà.
A
Barcelona també van proliferar els locals on es practicava l'espiritisme i van
aparèixer mèdiums i sanadors que tan aviat llegien les mans com miraven el
futur amb una bola de vidre o es posaven en contacte amb els esperits dels
morts. Eren els mèdiums - la mateixa paraula significa "mitjancer"-.
Però
enmig de tot aquest joc, sovint una simple farsa, a mitjans dels anys 30 en va
sortir una inquietant realitat històrica. Són els fets ocorreguts al barri de
Gràcia, al número 43 del carrer Francisco Giner.
Un
poltergeist significa, en alemany, "esperit sorollós", i sembla que
defineix perfectament el que va passar aquella nit.
És el
10 de febrer del 1935. Una nit freda a Barcelona, just un any abans de l'esclat
del la guerra. La quietud de la matinada es trenca per uns violents cops sords,
rítmics, a les parets de la casa. La família Montroig i Mendoza, habitant de
l'edifici, es desperta. El pare de família , estranyat, surt a l'exterior. Els
carrers de Gràcia estan en silenci. Deserts. Al tornar a l'interior, l'home
obre la llum del menjador. I veu, esgarrifat, com de sobte els calaixos dels
bufets i mobles s'obren tots a una, i cauen a terra estrepitosament. Tots els
inquilins de l'edifici es desperten també i són testimonis dels sorolls i la
destrossa al menjador dels Montroig.
Els
veïns avisen al "sereno" que feia la ronda pel barri, i el vigilant
es presenta per intentar esbrinar què està passant. Però quan l'home arriba a
l'edifici, de sobte els sorolls s'aturen, i el silenci de la matinada torna a
regnar als carrers i carrerons de Gràcia.
El matí
de l'11 de febrer del 1935, el senyor Montroig presenta denúncia dels fets a la
Guàrdia Urbana del districte. Comença a còrrer la veu per tota la ciutat de
Barcelona que un esperit ronda el número 43 del carrer Francesc Giner. Els
curiosos comencen a acostar-se a la vivenda, expectants del que pot passar en
caure la nit.
I la
foscor arriba, puntual. Però aquella matinada, la de l'11 al 12 de febrer, no
passa res de res. Així que tothom creu que el fenòmen ja ha remés, i la gent
s'en va a dormir.
Però no
passen masses hores perquè tot torni a començar. Serà la matinada del 12 al 13
de febrer quan, segons els testimonis, es desferma un incomprensible fenomen
poltergeist de gran magnitud. Hi ha qui diu que els cops van tornar, sords,
violents, i que al menjador de la casa dels Montroig de sobte una cadira va
començar a dansar tota sola. Que els coberts, ganivets i forquilles volaven
per l'estança, i el rellotge de paret es movia endavant i endarrere, posant-se
a l'hora novament amb un cop d'agulles. Fins i tot alguns van arribar a
testificar que havien sentit la presència d'ombres blanques, seguides d'un vent
glaçat, que ballaven pels passadissos i habitacions de l'edifici maleït.
Els
diaris de l'època es van fer ressò immediatament. A la societat barcelonina li
encantaven les històries com aquella, i van ser centenars els curiosos que van
anar fins a Gràcia per veure les parets de la casa embruixada. Diuen que van
haver de venir policies a custodiar l'entrada de la vivenda davant de la
quantitat de gent que s'hi va aplegar.
La policia davant del número 43 del carrer Francisco Giner. Font: Karma7 |
La
família Montroig va marxar de la vivenda aterrida. I, curiosament, el fenomen
es va aturar, i no es va tornar a repetir. La policia va sospitar que tot fos
un invent per atreure l'atenció, i va investigar els fets. Van concloure que
encara que els cops i les cadires volant soles podien ser conseqüència d'algun
sofisticat truc de màgia, hi havia un element impossible de fingir: la vibració
dels vidres de les finestres de tot l'edifici. La policia va concloure que era
impossible que res ni ningú pogués fer vibrar un edifici sencer, i per tant, el
cas va quedar com a no resolt.
I ara
és quan ens hem de preguntar: què va passar, aleshores? Són certes les
històries de fantasmes? Acabarem amb una curiosa teoria que cada vegada
recolzen més científics seriosos. Resulta que sovint, en episodis de
poltergeist com el del carrer Francisco Giner de Barcelona, hi ha present una
persona adolescent. Curiosament un dels fills de la família Montroig estava
malalt en el moment dels fets, i la seva edat corresponia amb l'adolescència.
Hi ha la creença, o almenys la sospita, que les persones que estan en aquesta
complexa edat de la vida, el pas de la infantesa a l'edat adulta, podrien
experimentar dins del seu cervell estadis mentals desconeguts i amb molta
força, i per tant, ser ells els causants involuntaris dels fenòmens.
En
l'època de la Guerra Freda són coneguts els experiments que es van fer a la
Unió Soviètica en relació al poder de la ment i la telequinèsia, i hi ha
algunes informacions, desgraciadament no contrastades, sobre resultats
espectaculars en alguns dels experiments: persones que movien objectes a
distància, que es comunicaven telepàticament, o que podien fins i tot generar
presències.
Com
sempre, la ciència actual no és capaç de donar una resposta contrastada a
moltes de les preguntes que ens planteja el món en el que vivim. Però podria
ser que darrera de tot aquest misteri hi hagués el poder desconegut del cervell
humà, aquesta màquina que fa que tots nosaltres ens haguem transportat amb
aquesta història fins a l'any 1935, sense sortir del segle XXI. No us sembla
apassionant?
El thriller Tots els noms de
Barcelona us farà viatjar a totes les èpoques històriques de la ciutat amb una
trama trepidant i cinematogràfica. Descarregueu el primer capítol a
www.totselsnomsdebarcelona.com
Si us agraden les històries que expliquem feu "m'agrada" al nostre facebook:
Hola a Quin número de karma 7 va sortir aquesta historia?
ResponderEliminar