martes, 1 de enero de 2013

Estacions fantasma del metro de Barcelona

Sempre he pensat que sota terra hi ha un univers desconegut i misteriós. Els passadissos i túnels secrets són la porta a un món de llegendes. Mentre a la superfície tot és soroll, crits i pressa, sota terra hi ha només silenci i quietud. Tanqueu els ulls per un instant i sentiu el sòl sota els vostres peus. Si us concentreu molt, molt, molt, el notareu vibrar. Us està convidant, a cau d'orella, a descobrir els seus secrets. Ho fem?

V.


Mentre caminem per Barcelona, i anem a treballar, a estudiar, o a fer les nostres activitats, sovint no pensem que sota els nostres peus, i no a massa profunditat, s'obre un món increïble de túnels i secrets. Llegendes i misteris que s'amaguen el subsòl de la gran ciutat de Barcelona. I un d'aquests misteris el conformen les estacions fantasma del metro. Estacions que un dia, fa ja dècades, van rebre a milers de viatgers cada dia i que en un moment donat van ser tapiades i abandonades. I encara estan allà, sota terra, a la foscor més absoluta, conservant les andanes, els passadissos i fins i tot alguns cartells del moment i que són ara solament el record d'un altre temps.

Any 1924. S'inaugura el primer tram del que aleshores es va anomenar "Gran Metropolitano de Barcelona" entre les estacions de Plaça Catalunya i Lesseps. Allò va ser l'embrió del que després seria la Línia 3. Dos anys després, el 1926, s'inaugura el segon tram, el que s'anomenava "Metro Transversal", entre la Bordeta i Plaça Catalunya, el que després seria la Línia 1.
En els anys posteriors es van anar ampliant les línies i les parades, i el que en un principi havia estat un disseny funcional per a una època concreta, amb el pas del temps es va veure que tenia algunes mancances, i per tant, es van anar fent rectificacions.
Algunes estacions es van tancar, i van quedar tapiades, sota terra.

Si sortim de la plaça Urquinaona, amb la Línia 4, en direcció a la Barceloneta, de seguida trobarem la primera de les estacions fantasma: la de Banc. Es troba entre Urquinaona i Jaume I, al subsòl de la Via Laietana. Data del 1911 i va ser construïda quan es va fer el túnel que passa per sota d'aquest carrer. Com és anterior a la inauguració del primer tram de metro, no va ser funcional i quan els primers trens van començar a circular, es va pensar fer un ramal entre Urquinaona i Banc per donar-li un us. Finalment, quan es va construir la línia entre Urquinaona i Barceloneta es va desestimar i l'estació no va rebre mai als viatgers.
Però explica la llegenda que aquesta estació no va ser construïda perquè els trens s'aturessin de dia, sinó que ho feien de nit, quan la ciutat dormia. Diu el mite que l'estació era utilitzada per treure les saques amb diners del Banc d'Espanya i així transportar-les sense que ningú ho pogués veure, i per tant, evitant així el perill de que algun lladre les pogués robar.
Avui dia es poden entreveure - o millor dit, intuir - les andanes d'aquesta estació abandonada des de les finestres del metro, en direcció a Jaume I, per tant, de baixada des d'Urquinaona.

L'estació de Correus, abans i ara. Foto: fotolog
Sense deixar la Línia 4, una mica més avall en direcció al mar, trobem la que és l'estació fantasma més tenebrosa de totes: Correus.  Una estació que no estava prevista a cap dels plànols inicials de la xarxa de metro però que va ser construïda finalment l'any 1934 com a continuació del ramal que aleshores ja arribava fins a Jaume I. Uns quants anys després, i per la proximitat amb la de Barceloneta, l'Ajuntament va decidir clausurar-la l'any 1972. Però avui dia encara es conserven les andanes, les escales i els passadissos. I fins i tot, si ens hi fixem bé, davant de l'edifici de Correus, al final de la Via Laietana, encara es pot veure, a terra, l'enreixat que tanca el que havia estat aleshores l'entrada a l'estació.
Hi ha fotografies de l'aspecte fantasmagòric del que en queda d'aquella estació de Correus, tancada ja fa més de 40 anys i que encara conserva els rètols i les restes d'alguna tanca publicitària.

I si volem jugar a imaginar, hem de parlar de l'estació de Ferran. Sota la Rambla, entre La Boqueria i el carrer Ferran hi ha aquesta estació, sota terra, tapiada per sempre i sense possibilitat d'accedir-hi. Però els documents diuen que hi és, i que encara es conserven les restes dels passadissos i accessos. Va ser inaugurada en els anys de postguerra, l'any 1946, i l'entrada principal es trobava a la cantonada de la Rambla amb el carrer de Ferran. Va ser tancada definitivament l'any 1968 perquè es trobava massa pròxima a la de Liceu, només uns 200 metres, i les andanes van ser desmantellades a l'ampliar el túnel per a permetre que el metro pogués circular en totes dues direccions. Si mirem per la finestra del tren i tenim una mica de sort, encara es poden veure dues porxades que pertanyien a les andanes d'aquesta estació tapiada i tancada per sempre.

L'entrada de l'estació fantasma de Gaudí. Foto: estacionsfantasmabcn.wordpress,com
Per acabar, ens traslladem des del centre de Barcelona fins a la Sagrada Família. A l'Avinguda Gaudí. Allà es troba, sota terra, la que havia de ser una de les parades de la línia 2 que finalment, precisament pels retards fa anys en la construcció d'aquesta línia, mai va entrar en funcionament. Però els operaris la van deixar llesta: amb les rajoles instal·lades a les parets dels passadissos, amb les andanes llestes i a l'alçada correcte, i les escales d'accés ben llustroses. Es va construir el 1968 i es va quedar com un projecte. I precisament l'encant que té és que no va ser mai desmantellada, sinó que està tal qual la van deixar, esperant, potser, a que algun polític municipal decideix donar-li algun us.
De fet, fa alguns anys, algunes empreses van decidir aprofitar les andanes abandonades per posar-hi publicitat. És per això que si ens fixem bé, i mirem per les finestres del metro, entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau, veurem les andanes i de tant en tant, immensos cartells publicitaris il·luminats enmig del túnel.
Els passadissos encara conserven la decoració pròpia dels anys 70, i fins i tot al vestíbul principal d'entrada hi ha la seu de l'associació de treballadors jubilats de TMB. Més enllà, però, les instal·lacions estan abandonades, fosques i silencioses. Les fotografies que hi ha d'alguns "expedicionaris" que s'han aventurat a baixar-hi demostren l'aspecte fantasmagòric d'aquesta estació abandonada.


El subsòl de Barcelona està ple de llegendes. L'argument del thriller Tots els noms de Barcelona està ambientat, en part, a les catacumbes de la ciutat, on s'amaga un secret prohibit durant segles. Descobriu el secret a www.totselsnomsdebarcelona.com 

I si us agrada el que expliquem, feu "m'agrada" al nostre facebook:

No hay comentarios:

Publicar un comentario